Kontakt: 44 724-21-27, Ewidencja gruntów - 113, 114, 159, 139; Wypisy/wyrysy - 115;
PODGiK - 127, 129, 119, 124, 125, Gospodarka nieruchomościami - 111, 117, 120
e-mail: geodezja@powiat-tomaszowski.pl, nieruchomosci@powiat-tomaszowski.pl
Geodeta Powiatowy – Naczelnik Wydziału: Marek Kociubiński
Z-ca Naczelnika: Małgorzata Gurzęda
p.o. Z-cy Naczelnika: Dorota Malik
p.o. Kierownika PODGiK: Arkadiusz Gajewski
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami realizuje zadania przy pomocy Geodety Powiatowego. W skład Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami wchodzą:
1) Zespół ds. ewidencji gruntów i budynków;
2) Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej;
3) Zespół ds. gospodarki nieruchomościami.
Zespół ds. ewidencji gruntów i budynków realizuje zadania z zakresu:
1) prowadzenia dla obszaru powiatu ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne;
2) utrzymywania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 24 ust.1 pkt 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne;
3) utrzymania operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi;
4) archiwizacji wycofanych danych ewidencyjnych;
5) udostępniania danych ewidencyjnych;
6) ochrony danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem;
7) okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych;
8) sporządzania powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją;
9) modernizacji ewidencji;
10) sporządzania i wydawania wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków;
11) wydawania zaświadczeń potwierdzających posiadanie gospodarstwa rolnego, do spraw sądowych o uwłaszczenie lub zasiedzenie, o posiadaniu prawa własności do budynku lub lokalu mieszkalnego;
12) prowadzenia postępowań w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
13) prowadzenia postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji gruntów i budynków;
14) zawiadomienia organów podatkowych, wydziałów ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego, właściwe miejscowo jednostki statystyki publicznej, właściwe podmioty ewidencyjne oraz osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w przepisach
w sprawie ewidencji gruntów i budynków, starostów sąsiednich powiatów o dokonanych zmianach w ewidencji gruntów i budynków; 15) prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości oraz udostępniania danych rzeczoznawcom majątkowym;
16) przeprowadzania i wykonywania scalenia i wymiany gruntów.
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje zadania z zakresu:
1) prowadzenia Powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a) prowadzenia dla obszaru powiatu: - ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, - geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 3 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, zwanej dalej "powiatową bazą GESUT", - gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
b) tworzenia, prowadzenia i udostępniania baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 7
i 10 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne,
c) tworzenia i udostępniania standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 1 i 2 ustawy prawo geodezyjne
i kartograficzne;
2) koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
3) zakładania osnów szczegółowych;
4) przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
5) ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
6) weryfikacji przekazanych zbiorów danych i materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych i kartograficznych pod względem zgodności z przepisami prawa obowiązującymi w geodezji i kartografii.”
Zespół ds. gospodarki nieruchomościami realizuje zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami powiatu i Skarbu Państwa, w tym w szczególności:
1) ewidencjonowania nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu (oddanych w użytkowanie wieczyste, w trwały zarząd, w użytkowanie, najem, dzierżawę, użyczenie pozyskanych do zasobu w wyniku zamiany, będących przedmiotem sprzedaży, przekazanych i nabytych w drodze darowizny, nierozdysponowanych) i sporządzania zestawień tych nieruchomości;
2) sporządzania sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz powiatu;
3) zapewnienia wyceny nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu;
4) zabezpieczenia nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem;
5) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz powiatu w tym: sprzedaż, zamiana, nabywanie na własność, oddawanie w użytkowanie wieczyste, oddawanie w trwały zarząd
i orzekanie o wygaśnięciu trwałego zarządu, obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi;
6) wydzierżawiania, wynajmowania, użyczania nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa oraz powiatu;
7) sporządzania i podawania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddania w wieczyste użytkowanie, trwały zarząd, dzierżawę, najem, użytkowanie;
8) organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów albo rokowań na sprzedaż, wydzierżawienie, wynajęcie, oddanie w użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
9) sprzedaży bezprzetargowej nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu, a także dokonywania
i przyjmowania darowizn nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu;
10) wykonywania czynności związanych z naliczaniem należności za udostępnianie z zasobu Skarbu Państwa oraz powiatu nieruchomości (ustalanie ceny sprzedaży, zamiany nieruchomości, w tym oddania w użytkowanie wieczyste bądź przekształcenia tego prawa w prawo własności, ustalanie odpłatności z tytułu obciążenia nieruchomości ograniczonym prawem rzeczowym, ustalanie wysokości czynszu z tytułu najmu, dzierżawy, użytkowania, ustalanie opłat rocznych
z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, ustalanie wysokości wynagrodzenia z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości);
11) aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami, udzielanie bonifikat od opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
12) wnioskowania i opiniowania podziałów nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
13) wywłaszczania nieruchomości, wszczynania postępowania uwłaszczeniowego, prowadzenia rokowań o nabycie nieruchomości w drodze umowy, ustalania odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości; 14) udzielania zezwoleń za zajęcie nieruchomości na cele szczególne zgodnie
z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami;
15) zwrotu wywłaszczonych nieruchomości Skarbu Państwa, powiatu i gminy;
16) oddawania w trwały zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa zajętych pod drogi krajowe;
17) żądania wydania przez Sąd orzeczenia nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemców;
18) wyrażenia zgody na zrzeczenie się przez właściciela własności nieruchomości;
19) nieodpłatnego przekazywania Lasom Państwowym wydzielonych geodezyjnie gruntów wchodzących w skład zasobu, przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu);
20) orzekania o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego we własność;
21) orzekania o zwrocie działek siedliskowych i dożywotniego użytkowania;
22) sporządzania dla potrzeb starosty raportu dot. wykazu nieruchomości według odrębnie określonych zasad;
23) współpracy z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego;
24) wydawania wymaganych zgód na zawarcie przez jednostki organizacyjne Skarbu Państwa lub powiatu umów dzierżawy, najmu, użyczenia nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu znajdujących się w zarządzie tych jednostek;
25) wydawania zgody na dysponowanie nieruchomościami Skarbu Państwa oraz powiatu na cele budowlane;
26) wskazywania, przekazywania nieruchomości Skarbu Państwa przeznaczonych na wyposażenie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej jako wkład niepieniężny (aport) do spółki;
27) przekazywania wraz z dokumentacją nieruchomości Skarbu Państwa właściwemu do spraw Skarbu Państwa ministrowi, na jego wniosek;
28) regulacji stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
29) realizacji przepisów ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych praw własności nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu;
30) prowadzenia ewidencji bilansowej dla nieruchomości powiatu i ewidencji pozabilansowej dla nieruchomości Skarbu Państwa;
31) sporządzania planów wykorzystania zasobu Skarbu Państwa i powiatu;
32) ustalania odszkodowania za działki wydzielone pod drogi;
33) realizacji roszczeń o nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego wynikająca z treści ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz innych ustaw, w tym art. 6 ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym i art. 118 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników;
34) uzyskiwania zgody wojewody lub Rady Powiatu w Tomaszowie Maz. na dokonanie czynności rozporządzających;
35) składania wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa
i powiatu oraz o wpis w księdze wieczystej;
36) regulacji stanu prawnego niektórych nieruchomości gruntowych użytkowanych jako drogi ogólnodostępne, a niezaliczonych do kategorii dróg publicznych (wydawanie decyzji i ustalanie odszkodowania) na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych”.