KARTA USŁUG
Wydział komunikacji Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim, ul. Św. Antoniego 41,
97-200 Tomaszów Mazowiecki tel. :(44) 724-21-27,(44) 724-27-50 fax: (44) 724-29-15
I. Nazwa Usługi:
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.
II.Podstawa prawna.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.).
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz.110 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 ze zm.).
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 2214 ze zm.).
- Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji(j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1610 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 2130).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencji Pojazdów i Kierowców(Dz. U. z 2019 r. poz. 2546).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu (j.t. Dz. U. z2014 r. poz. 451).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1840).
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.).
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.).
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1397 ze zm.).
III. Wykaz potrzebnych dokumentów:
UWAGA:
Pojazd podlega czasowemu wycofaniu z ruchu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.
Czasowemu wycofaniu podlegają zarejestrowane:
- samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t;
- ciągniki samochodowe;
- pojazdy specjalne;
- autobusy.
Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.
W przypadku gdy w okresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu upłynął termin badania technicznego pojazdu wyznaczony w dowodzie rejestracyjnym, właściciel pojazdu jest obowiązany przedstawić zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
Wymagane dokumenty
- wniosek właściciela o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu (załącznik nr 1),
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- karta pojazdu (jeżeli była wydana),
- tablice rejestracyjne,
- dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór przykładowego pełnomocnictwa – załącznik nr 2).
Do wglądu :
- dokument tożsamości,
- oryginały przedłożonych dokumentów,
III. Wykaz potrzebnych dokumentów:
UWAGA:
Pojazd podlega czasowemu wycofaniu z ruchu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.
Czasowemu wycofaniu podlegają zarejestrowane:
- samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t;
- ciągniki samochodowe;
- pojazdy specjalne;
- autobusy.
Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.
W przypadku gdy w okresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu upłynął termin badania technicznego pojazdu wyznaczony w dowodzie rejestracyjnym, właściciel pojazdu jest obowiązany przedstawić zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
Wymagane dokumenty
- wniosek właściciela o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu (załącznik nr 1),
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- karta pojazdu (jeżeli była wydana),
- tablice rejestracyjne,
- dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór przykładowego pełnomocnictwa – załącznik nr 2).
Do wglądu :
- dokument tożsamości,
- oryginały przedłożonych dokumentów,
V. Miejsce załatwienia sprawy:
Starostwo Powiatowe, Wydział Komunikacji , ul. Św. Antoniego 41, 97-200 Tomaszów Mazowiecki , tel (44) 724-27-50, (44) 724-21-27, wew. 496,281,497,243,495,492,499,444,252,406,408,555 godziny pracy: poniedziałek-piątek : 7.30-15.00, wtorek 7.30-17.00
Załatwienie sprawy następuje :
- za pobraniem biletu w automacie biletowym w siedzibie urzędu z kategorii "A"
- za pośrednictwem internetowego systemu umawiania wizyt w Wydziale Komunikacji
LINK DO SYSTEMU UMAWIANIA WIZYT: https://suw.powiat-tomaszowski.pl/
VI. Czas załatwienia sprawy:
- bez zbędnej zwłoki
- do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego
- do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane
VIa. Stan sprawy : - komunikacja@powiat-tomaszowski.pl
VII. Sposób załatwienia sprawy:
- otrzymanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu,
- osoba zainteresowana pisemnie lub notarialnie może udzielić pełnomocnictwa innej osobie do odbioru dokumentu,
- osoba zainteresowana lub pełnomocnik winien przedstawić do wglądu swój dokument tożsamości,
UWAGA: Dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne pozostaną w depozycie Urzędu.
VIII. Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19 za pośrednictwem Starosty Tomaszowskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania przedmiotowej decyzji.